Szűkös, de annál sűrűbb kamarazenei életművében talán még intenzívebben érvényesülnek e tulajdonságok, mint a jól ismert nagyzenekari kompozíciókban. Az a-moll trióban ráadásul a formai konvenciók megkötő erejének sem engedett Tchaikovsky, mondanivalóját csupán két tételbe, de a második esetén hosszú variációs szerkezetbe foglalta. Egy ilyen egyedülálló, velejéig orosz zenemű előadásában a Cziffra György Fesztivál és centenáriumi rendezvénysorozat kiemelt koncertjén ki mások lennének Balázs János legméltóbb partnerei, mint nemzedékük legkiválóbb orosz szólistái: Alexander Kniazev és Vadim Repin? De hogy ne feledkezzünk meg a zene nyelvének univerzitásáról – és persze, hogy a lokális karakterjegyek összehasonlítását magunk végezhessük el –, a koncert első felében a másik két nagy romantikus nemzet egy-egy reprezentatív kamaraműve is terítékre kerül. Eredetileg mindkét szonáta hegedűre készült, Franck darabját Jules Delsart csellóművész hangszerelte át, a mester jóváhagyásával. A Brahms-szonátának pedig magyar vonatkozása is van: a Hans von Bülow-nak dedikált művet 1888-ban Budapesten mutatta be Hubay Jenő hegedűművész és maga a zeneszerző.
Műsorvezető: Becze Szilvia
MŰSOR
Brahms: Violin Sonata No. 3 in D Minor, Op. 108. (Balázs – Repin)
Franck: Cello Sonata in A major (Balázs-Kniazev)
***
Tchaikovsky: Piano Trio in A minor, Op. 50 (Balázs-Kniazev-Repin)
Az esemény a Cziffra György-emlékév keretében kerül megrendezésre. Magyarország Kormánya a 20. század egyik legkiemelkedőbb zongoraművészének centenáriumát hivatalos emlékév keretében ünnepli, az UNESCO pedig felvette a közösen ünnepelt évfordulók sorába.
A Cziffra György-emlékév a Miniszterelnökség és a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatásával valósul meg.
Kiemelt szponzor: MVM